Małopolska VR - 5 stawów
, ,

Małopolska VR – 150 filmów 360 i aplikacja VR

Projekt:

Małopolska VR

Klient:

Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego

Technologia:

Filmy 360 2D i 3D

Dystrybucja:

Aplikacja VR / visitmalopolska.pl

Małopolska VR – nasz największy projekt VR

Na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego zrealizowaliśmy największy dotąd projekt VR. Stworzyliśmy 150 filmów 360 w 8 językach, aplikację webową i aplikację VR. W ramach projektu powstało ponad 3,5 godziny finalnego materiału filmowego VR. Powstało 16 wirtualnych spacerów podzielonych na bloki tematyczne:

  • Aktywnie latem, Małopolska na nartach, Dla dzieci, Najbardziej rowerowy region w Polsce, Wodne szaleństwa w Małopolsce
  • Kraków i okolice, Tarnów i okolice, Zakopane i okolice, Nowy Sącz i okolice, Oświęcim i okolice, Wadowice i okolice
  • Zabytki UNESCO, Zamki wiecznie żywe, Tradycje i zwyczaje Małopolski, Parki i rezerwaty Małopolski, Eno i agroturystyka w Małopolsce

Ale po kolei. Umowę na realizację projektu podpisaliśmy z UMWM jeszcze pod koniec 2019 roku i od razu przystąpiliśmy do preprodukcji.

Zalipie Małopolska VR

Preprodukcja i zdjęcia zimowe

Zgodnie z umową wybraliśmy 135 atrakcji do sfilmowania w formie minutowych klipów 360. Pośród nich znalazły się parki narodowe, zamki, obiekty szlaku architektury drewnianej ale i atrakcje dla dzieci oraz wydarzenia. Stworzyliśmy 16 scenariuszy dłuższych form filmowych, podzielonych na bloki tematyczne i zawierających ujęcia zaczerpnięte z filmów minutowych. Pozyskaliśmy zgody na filmowanie od zarządców 135 atrakcji i rozpoczęliśmy przygotowania do zdjęć do scenariusza zimowego. Pierwsze filmy wyprodukowaliśmy w sezonie zimowym 2019/2020. Powstały filmy o Szopkach Krakowskich, Karnawale Góralskim, który odbywa się w Bukowinie Tatrzańskiej oraz filmy poświęcone wyciągom narciarskimi, trasom biegowym i zwiedzaniu parków na rakietach śnieżnych. O rozpoczęciu prac nad projektem informowaliśmy na naszym blogu w styczniu 2020.

Małopolska VR w pandemii

Produkcję filmów przerwał lockdown, który uniemożliwił poruszanie się naszej ekipie filmowej. Zamknięte zostały również instytucje takie jak zamki i muzea, nie wspominając o kuriozalnym zakazie wstępu do lasów i parków. Ze względów bezpieczeństwa i w związku z obowiązującymi przepisami przerwaliśmy prace nad projektem analizując dynamicznie zmieniającą się sytuację. Nie był to koniec naszych kłopotów. Odwołano sporo imprez które planowaliśmy sfilmować w ramach scenariusza poświęconego tradycjom i zwyczajom regionu. Część z nich została najpierw przełożona na jesień i również odwołana w drugiej połowie roku. Wszystko to sprawiło, że musieliśmy wielokrotnie zmieniać atrakcje, a co za tym idzie modyfikować nasze scenariusze.

Produkcja 135 filmów 360

Gdy zniesione zostały obostrzenia, zachowując wszystkie środki ostrożności na nowo rozpoczęliśmy produkcję filmów. Wspólnie z UMWM ustaliliśmy nową pulę atrakcji. Stworzyliśmy 135 ponad minutowych filmów 360. Spora część z nich wymagała filmowania w kilku lokacjach lub długich pieszych wędrówek po szlakach parków, których zwiedziliśmy ponad 20. Ponad to odwiedziliśmy dwie kopalnie soli, 16 zamków i 13 zabytków UNESCO, kilka gospodarstw agroturystycznych i winnic, zamontowaliśmy też kamerę w szybowcu i na tratwie flisackiej i na pokładzie 2 statków wycieczkowych. Ciekawym doznaniem był również spacer z setkami owiec podczas odbywającego się jesienią w Szczawnicy Redyku. Powstało ponad 30 ujęć lotniczych z drona zarówno w technologii 360 3D jak i 2D. Do każdego z minutowych filmów skomponowaliśmy po dwa hasła opisujące daną atrakcję, do spacerów tematycznych na podstawie scenariuszy opracowaliśmy tekst lektorski. Cały tekst przetłumaczyliśmy na 7 języków: angielski, niemiecki, francuski, włoski, hiszpański, słowacki i rosyjski. Skoordynowaliśmy również nagrania lektorskie do spacerów wirtualnych.

Postprodukcja filmów 360 i stworzenie aplikacji VR

Całość materiału filmowego zajęła kilka dysków twardych o pojemności 2 terabajtów każdy. Każdy z minutowych filmów 360 otrzymał planszę tytułową i końcową zwierającą logotypy, nazwę i lokację atrakcji, a także dwie plansze wyświetlane podczas filmu, informujące o cechach charakterystycznych danej atrakcji. Oznacza to, że łącznie stworzyliśmy aż 1080 klipów  360. Filmy które wchodziły w skład 11 scenariuszy przeznaczonych do aplikacji VR nagraliśmy w technologii 360 3D. Wymagały one dodatkowej postprodukcji i korekcji efektu trójwymiarowego. Stworzyliśmy aplikację VR wyświetlającą 11 trójwymiarowych scenariuszy którą można pobrać ze strony UMWM a także aplikację webową w której znajdują się wszystkie spacery wirtualne w postaci filmów 360 2D.