Muzeum VR. Zorganizuj z nami wirtualny spacer po muzeum

Wirtualne muzeum – odwiedź muzeum on-line

Muzeum VR to sposób na wyjście do ulubionego muzeum w czasach, kiedy bezpieczniej jest #zostańwdomu #stayathome. Zdalne zwiedzanie może mieć formę „wirtualnej wycieczki” on-line lub interaktywnej aplikacji VR lub AR. Zdigitalizowane zbiory muzealne można podziwiać bez wychodzenia z domu dzięki nowym technologiom. Wirtualna i rozszerzona rzeczywistość to alternatywa dla tradycyjnej wizyty w muzeum.  Wystarczy ekran komputera, smartfona lub proste gogle VR. Dzięki nim bez wychodzenia z domu zobaczymy wystawę w galerii lub wybierzemy się do dowolnego miejsca na świecie. Swoje ekspozycje udostępniły internautom placówki na całym świecie. On-line możemy zwiedzić np. paryski Luwr, Wersal czy nowojorskie Metropolitan Museum of Art.

Aplikacja AR Smok w Krakowie

Dla wielu instytucji możliwość zorganizowania wirtualnej wycieczki po muzeum to sposób na zainteresowanie swoimi zbiorami szerokiej rzeszy odbiorców. Nowe technologie, na czele z wirtualną (VR) i rozszerzoną rzeczywistością (AR) pomagają tworzyć angażujące, interaktywne treści promujące świat kultury i nauki.

Aplikacja AR dla Muzeum Narodowego w Sukiennicach

Wirtualny spacer po muzeum

Dzięki VR i AR możemy wiernie odtworzyć ekspozycję muzeum. Możemy również stworzyć interaktywną aplikację, w której użytkownik będzie wchodził w interakcję z poszczególnymi elementami ekspozycji. Przykładem może być nasza edukacyjna aplikacja na gogle VR przeznaczona dla dzieci „Wirtualne muzeum„. Użytkownik może zobaczyć, jak wyglądał lot samolotem braci Wright albo stanąć oko w oko z animowanym szkieletem mamuta.

Rekonstrukcja 3D dziedzińca Zamku Krzyżackiego w Szczytnie z naszej aplikacji AR

Stworzyliśmy również wirtualną galerię BWA w Rzeszowie. Umożliwia ona podziwianie obrazów w zdigitalizowanej przestrzeni głównej sali wystawienniczej BWA oraz tworzenie własnej, spersonalizowanej wystawy.

Wirtualna Galeria BWA w Rzeszowie

Rozszerzona rzeczywistość (AR)

Z kolei technologia rozszerzonej rzeczywistości polega na łączeniu świata realnego z wirtualnymi obrazami. Wykorzystuje ona aparat telefonu i zaawansowane algorytmy rozpoznawania obrazu. Pozwala nałożyć dowolnie wykreowany, interaktywny element (grafikę 3D, animację etc.) na obraz z kamery telefonu lub tabletu. W ten sposób użytkownik aplikacji może za pośrednictwem tabletu lub smartfona oglądać eksponaty muzeum w domu. Może również zagrać w interaktywną grę związaną z tematyką ekspozycji.

Proces tworzenia animowanych postaci Pofajdoków, inspirowanych postaciami z Sienkiewicza krasnali w aplikacji AR dla Zamku Krzyżackiego w Sczytnie

Jedną z najpopularniejszych aplikacji AR jest Pokémon Go. To gra polegająca na „łapaniu” wirtualnych Pokémonów ukrytych w rozmaitych lokacjach. Aplikacja została pobrana przez użytowników z całego świata ponad 11,5 miliona razy. To pokazuje, że technologia AR jest niezwykle przystępna i drzemie w niej ogromny potencjał. Wykorzystujemy go w edukacji i kulturze. Stworzyliśmy szereg aplikacji AR dla muzeów.

Aplikacja AR Mała Litwa dla Muzeum Budownictwa Ludowego w Olsztynku

Jak wykorzystać AR w muzeum?

Rozszerzona rzeczywistość ma niewykorzstany potencjał w szeroko rozumianej branży muzealnej. Dzięki technologii AR możemy zobaczyć, jak wyglądały zwierzęta, których szkielety znajdują się w zasobach muzeum, jak w przypadku aplikacji Skin and Bones stworzonej dla Smithsonian Institution. Technologia może także powołać do życia eksponaty dzięki animacji modeli 3D lub obrazów, jak w aplikacji Reblink Art Gallery of Ontario. Rozszerzona rzeczywistość wzbogaca doświadczenie muzealne i galeryjne i pomaga lepiej zrozumieć konteksty historyczne czy estetyczne związane z tematyką danego muzeum. Dowiedz się więcej na temat naszych aplikacji VR i aplikacji AR.