Projekt:
Aplikacje szkoleniowe VR i filmy szkoleniowe VR
Klient:
Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie / Avatarel sp. z o. o.
Dystrybucja:
Gogle VR
Aplikacje szkoleniowe VR i filmy VR w doradztwie zawodowym
45 filmów VR i 7 aplikacji szkoleniowych VR powstało na zlecenie Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Rzeszowie. Projekt „Widzę siebie w tym zawodzie” to nowatorskie podejście do doradztwa zawodowego. Wykorzystując innowacyjne narzędzia takie jak wirtualna rzeczywistość, pracownicy instytucji doradzają młodym osobom wchodzącym na rynek pracy. Możliwość obejrzenia w VR codziennej pracy w danym zawodzie, jak również spróbowanie własnych sił w rozmaitych profesjach pomoże młodzieży podjąć lepszą decyzję odnośnie ich kariery i drogi zawodowej. Projekt powstał w dwóch wersjach językowych – polskiej oraz angielskiej.
Projekt zawiera łącznie 135 minut filmów VR jak również 108 minut „rozgrywki” we wszystkich 18 zadaniach symulatorów VR.

45 filmów szkoleniowych VR
45 filmów VR powstało w najważniejszych organizacjach na Podkarpaciu oraz Mazowszu. Każdy z nich poświęcony jest innej profesji. Filmy VR przedstawiają codzienną pracę lekarzy, programistów, stolarzy, psich behariorystów, maszynistów, pilotów jak również pracowników zakładów produkcyjnych.
Partnerami projektu zostali m.in. LOT, Lotnisko Jasionka, Strabag, Asseco, Pilkington, BWI Group oraz Kliniczny Szpital Wojewódzki Nr 1 im. Fryderyka Chopina w Rzeszowie. Młodzież rozważająca rozmaite drogi kariery będzie miała niepowtarzalną okazję przekonać się, jak wygląda codzienna praca ratownika medycznego. Użytkownicy wezmą udział w akcji ratunkowej wspólnie ze strażakami, policjantami lub pogranicznikami. Widzowie mogą także przyjrzeć się zapleczom kuchni lub cukierni albo zajrzeć na plac budowy lub do zakładu stolarskiego, a także przekonać się jak pracują piloci i członkowie personelu pokładowego.



Aplikacje szkoleniowe VR – sprawdź się w 7 zawodach
Druga część zlecenia obejmowała stworzenie 7 aplikacji szkoleniowych VR prezentujących wybrane zawody. Każda z aplikacji prezentuje kilka zadań do wykonania na różnych poziomach trudności. Przykładowo w aplikacji „Mechanik samochodowy” użytkownik może spróbować swoich sił podczas przeglądu samochodu, wymiany opon lub lakierowania elementów karoserii – to trzy odrębne symulacje VR. Z kolei w aplikacji „Kosmetyczka” użytkownicy mogą wybierać spośród symulacji manicure, depilacji laserowej lub wstrzykiwania botoksu. Łącznie do wykonania mamy więc aż 18 różnych zadań.

W łatwiejszych poziomach trudności graczowi towarzyszą wskazówki, jak również wirtualny asystent, podpowiadający, jak wykonać konkretne zadanie. Po wykonaniu zadania użytkownik zdobywa punkty, a także dowiaduje się, jakie są jego predyspozycje do danego zawodu. Młodzież może sprawdzić się m.in. w roli elektryka, kosmetyczki, spawacza, a także mechanika samochodowego czy kowala artystycznego. Ponadto gracz może przenosić w wirtualnej rzeczywistości ładunki przy pomocy wózka widłowego, dźwigu oraz suwnicy, albo zostać operatorem koparko-ładowarki czy walca.
Oprogramowanie oraz filmy powstały w ramach projektu pilotażowego „Widzę siebie w tym zawodzie! Nowoczesne technologie w poradnictwie zawodowym” finansowanego ze środków Funduszy Pracy.
VR w doradztwie zawodowym w praktyce
Za fenomenem wykorzystania VR w poradnictwie zawodowym stoją dane, jakie posiadamy na podstawie dotychczasowych doświadczeń ze stworzonymi przez nas narzędziami VR. Tylko sam nasz urząd w nieco ponad 2 lata zrealizował dziesiątki zajęć dla kilku tysięcy uczniów z wykorzystaniem technologii VR. Zajęcia te cieszyły się ogromnym zainteresowaniem ze strony odbiorców i pozwoliły na pełniejsze wprowadzenie poradnictwa zawodowego do szkół jako niezwykle ważnego elementu dla polityki LLL (Lifelong Learning).

Potwierdzają to badania ankietowe zrealizowane wśród uczniów, nauczycieli jak i doradców zawodowych. Nasze oprogramowanie cieszy się ogromną popularnością w środowisku poradnictwa zawodowego realizowanego na wielu płaszczyznach w całej Polsce. Dzięki otwartej licencji z naszego oprogramowania korzysta w trakcie zajęć oraz różnego rodzaju wydarzeń ponad połowa PUP w naszym województwie oraz kolejnych kilkanaście w kraju. Ponadto nasze rozwiązania VR wdrożyło 12 z 16 Wojewódzkich Urzędów Pracy, kilka poradni psychologiczno-pedagogicznych, 6 Wojewódzkich komend OHP, a także znaczna liczba szkół i placówek edukacyjnych z całej Polski. Łącznie jest to już ok. 75 podmiotów, liczba ta stale rośnie, a łączna liczba odbiorców narzędzia może być już liczona w dziesiątkach tysięcy.
Źródło: Piotr Moroch, Kierownik Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej, Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie.