Wirtualne muzeum – odwiedź muzeum on-line
Muzeum VR? To już nie science fiction! Zdalne zwiedzanie może mieć formę „wirtualnej wycieczki” on-line lub interaktywnej aplikacji VR lub AR. Zdigitalizowane zbiory muzealne można podziwiać bez wychodzenia z domu dzięki nowym technologiom. Wirtualna i rozszerzona rzeczywistość to alternatywa dla tradycyjnej wizyty w muzeum, a także atrakcyjna oferta dla młodszych odbiorców. Wystarczy ekran komputera, smartfona lub proste gogle VR. Dzięki nim bez wychodzenia z domu zobaczymy wystawę w galerii lub wybierzemy się do dowolnego miejsca na świecie. Swoje ekspozycje udostępniły internautom placówki na całym świecie. On-line możemy zwiedzić np. paryski Luwr, Wersal czy nowojorskie Metropolitan Museum of Art.
Dla wielu instytucji możliwość zorganizowania wirtualnej wycieczki po muzeum to sposób na zainteresowanie swoimi zbiorami szerszego grona odbiorców. Nowe technologie, na czele z wirtualną (VR) i rozszerzoną rzeczywistością (AR) pomagają tworzyć angażujące, interaktywne treści promujące świat kultury i nauki, również wewnątrz instytucji.
Wirtualny spacer po muzeum
Dzięki VR i AR możemy wiernie odtworzyć ekspozycję muzeum. Możemy również stworzyć interaktywną aplikację, w której użytkownik będzie wchodził w interakcję z poszczególnymi elementami ekspozycji. Dobrymi przykładami mogą być nasze edukacyjne aplikacje AR dla Zamku Królewskiego na Wawelu i Zamku Krzyżackiego w Szczytnie. Ich celem jest wzbogacenie doświadczenia przebywania w muzeum o dodatkowe, cyfrowe treści.
Stworzyliśmy również wirtualną galerię BWA w Rzeszowie. Umożliwia ona podziwianie obrazów w zdigitalizowanej przestrzeni głównej sali wystawienniczej BWA, a także tworzenie własnej, spersonalizowanej wystawy.
Rozszerzona rzeczywistość (AR)
Z kolei technologia rozszerzonej rzeczywistości polega na łączeniu świata realnego z wirtualnymi obrazami. Wykorzystuje ona aparat telefonu i zaawansowane algorytmy rozpoznawania obrazu. Dzięki temu pozwala nałożyć dowolnie wykreowany, interaktywny element (grafikę 3D, animację etc.) na obraz z kamery telefonu lub tabletu. W ten sposób użytkownik aplikacji może za pośrednictwem tabletu lub smartfona oglądać eksponaty muzeum w domu. Może również zagrać w interaktywną grę związaną z tematyką ekspozycji.
Jedną z najpopularniejszych aplikacji AR jest Pokémon Go. To gra polegająca na „łapaniu” wirtualnych Pokémonów ukrytych w rozmaitych lokacjach. Aplikacja została pobrana przez użytowników z całego świata ponad 11,5 miliona razy. To pokazuje, że technologia AR jest niezwykle przystępna i drzemie w niej ogromny potencjał. Wykorzystujemy go w edukacji i kulturze. Stworzyliśmy szereg aplikacji AR dla muzeów.
- aplikację AR dla Muzeum Budownictwa Ludowego – Parku Etnograficznego w Olsztynku, która prezentuje w rozszerzonej rzeczywistości nieistniejące obiekty muzealne.
- aplikację AR dla Zamku w Szczytnie, w której między innymi prezentujemy rekonstrukcje średniowiecznych komnat
- aplikację AR Smok w Krakowie Zamku Królewskiego na Wawelu
Jak wykorzystać AR w muzeum?
Rozszerzona rzeczywistość ma niewykorzstany potencjał w szeroko rozumianej branży muzealnej. Dzięki technologii AR możemy zobaczyć, jak wyglądały zwierzęta, których szkielety znajdują się w zasobach muzeum, jak w przypadku aplikacji Skin and Bones stworzonej dla Smithsonian Institution. Technologia może także powołać do życia eksponaty dzięki animacji modeli 3D lub obrazów, jak w aplikacji Reblink Art Gallery of Ontario. Rozszerzona rzeczywistość wzbogaca doświadczenie muzealne i galeryjne i pomaga lepiej zrozumieć konteksty historyczne czy estetyczne związane z tematyką danego muzeum. Dowiedz się więcej na temat naszych aplikacji VR i aplikacji AR.