Wirtualne muzeum – odwiedź muzeum on-line
Muzeum VR to sposób na wyjście do ulubionego muzeum w czasach, kiedy bezpieczniej jest #zostańwdomu #stayathome. Zdalne zwiedzanie może mieć formę „wirtualnej wycieczki” on-line lub interaktywnej aplikacji wykorzystującej VR lub AR. Zdigitalizowane zbiory muzealne można podziwiać bez wychodzenia z domu dzięki nowym technologiom, a wirtualna i rozszerzona rzeczywistość to alternatywa dla tradycyjnej wizyty w muzeum. Wystarczy ekran komputera, smartfona lub proste gogle VR, by bez wychodzenia z domu zobaczyć wystawę w galerii albo wybrać się do dowolnego miejsca na świecie. Swoje ekspozycje udostępniły internautom placówki na całym świecie. On-line możemy zwiedzić np. paryski Luwr, Wersal czy nowojorskie Metropolitan Museum of Art.
Dla wielu instytucji możliwość zorganizowania wirtualnej wycieczki po muzeum to sposób na zainteresowanie swoimi zbiorami szerokiej rzeszy odbiorców. Nowe technologie, na czele z wirtualną (VR) i rozszerzoną rzeczywistością (AR) pomagają tworzyć angażujące, interaktywne treści promujące świat kultury i nauki.
Wirtualny spacer po muzeum
Dzięki technologii VR i AR możemy wiernie odtworzyć ekspozycję muzeum albo stworzyć interaktywną aplikację, w której użytkownik będzie wchodził w interakcję z poszczególnymi elementami ekspozycji. Przykładem może być nasza edukacyjna aplikacja na gogle VR przeznaczona dla dzieci „Wirtualne muzeum„.


Użytkownik może zobaczyć, jak wyglądał lot samolotem braci Wright albo stanąć oko w oko z animowanym szkieletem mamuta. Stworzyliśmy również wirtualną galerię BWA w Rzeszowie. Umożliwia ona podziwianie obrazów w zdigitalizowanej przestrzeni głównej sali wystawienniczej BWA oraz tworzenie własnej, spersonalizowanej wystawy.
Z kolei technologia rozszerzonej rzeczywistości polega na łączeniu świata realnego z wirtualnymi obrazami. Wykorzystuje ona aparat telefonu i zaawansowane algorytmy rozpoznawania obrazu i pozwala nałożyć dowolnie wykreowany, interaktywny element (grafikę 3D, animację etc.) na obraz z kamery telefonu lub tabletu. W ten sposób użytkownik aplikacji może za pośrednictwem tabletu lub smartfona oglądać eksponaty muzeum we własnym salonie albo zagrać w interaktywną grę związaną z tematyką ekspozycji.
Jedną z najpopularniejszych aplikacji AR jest Pokémon Go. To gra polegająca na „łapaniu” wirtualnych Pokémonów ukrytych w rozmaitych lokacjach. Aplikacja została pobrana przez użytowników z całego świata ponad 11,5 miliona razy. To pokazuje, że technologia AR jest niezwykle przystępna i drzemie w niej ogromny potencjał, który można wykorzystywać w edukacji i kulturze. Stworzyliśmy bardzo ciekawą aplikację AR dla Muzeum Budownictwa Ludowego – Parku Etnograficznego w Olsztynku, która prezentuje w rozszerzonej rzeczywistości nieistniejące obiekty muzealne.

Jak wykorzystać AR w muzeum?
Rozszerzona rzeczywistość ma niewykorzstany potencjał w szeroko rozumianej branży muzealnej. Dzięki technologii AR możemy zobaczyć, jak wyglądały zwierzęta, których szkielety znajdują się w zasobach muzeum, jak w przypadku aplikacji Skin and Bones stworzonej dla Smithsonian Institution. Technologia może także powołać do życia eksponaty dzięki animacji modeli 3D lub obrazów, jak w aplikacji Reblink Art Gallery of Ontario. Rozszerzona rzeczywistość wzbogaca doświadczenie muzealne i galeryjne i pomaga lepiej zrozumieć konteksty historyczne czy estetyczne związane z tematyką danego muzeum. Dowiedz się więcej na temat naszych aplikacji VR i aplikacji AR.